Den senaste tiden har vi i vår bokcirkel pratat mycket om böcker som letat sig in i våran hjärtan.
Böcker som blivit viktiga av en eller annan anledning för oss.
Kanskeär det en bok som påminner dig om barndomen, eller en bok som får dig att känna att du har styrka och mod.
En bok kan också vara viktig för att den fick dig att vilja läsa mer.
Det är viktigt att prata om de böcker vi har med oss själva, sedan tidigare.
Då får man syn på sin egen ”läshistoria”:
”DETTA har jag läst och DESSA böcker gillar jag, på grund av DEN HÄR anledningen.”
Eva och Iris valde att berätta på film om olika böcker som blivit betydelsefulla för dem.
Maria skapade ett kollage med foto.

Annika valde att berätta om en av sina ”klassiker”:
Julias hus och nattpappan” är skriven av Maria Gripe.
Jag läste den när jag var liten. Det är en fin berättelse om Julia och hennes nattpappa. Julias mamma är nattsköterska och nattpappan är alltså Julias barnvakt.
I denna boken kommer det en kommunalgubbe och vill riva Julias hus. Julia blir upprörd och säger att det finns andar i huset.
Det jag gillar med denna boken är den fina relationen mellan Julia och nattpappan. Han verkar se henne liksom. Han berättar om sina intressen, stenar och sånt. De är vänner och han bryr sig verkligen om henne.
Det är just deras relation som har fastnat hos mig, hur hon tyr sig till nattpappan. Jag tänker ofta på Julia och nattpappan och hans uggla Smuggel. Det är en varm bok.”

…Nu är vi nyfikna:
Vilka böcker har varit viktiga för dig? Och varför?