Alice frågar Maria: Ska vi läsa högt för varandra från boken?
Maria börjar att läsa. Efter en stund stannar hon och vänder sig mot Alice.
”Tänk att de bara hade TRE toaletter till alla människorna som bodde i huset. Undrar varför det var så?”
Alice och Maria pratar om olika möjliga svar. De skrattar.
Sen läser Alice högt för Maria. Efter en stund kommer Jossan sin i rummet.
Hon lyssnar på samtalet och bestämmer sig för att vara med Maria och Alice och högläsa.
Fördelen med att läsa i grupp på det här viset är att man kan avbryta när man vill för att ställa en fråga eller tycka till om texten.
Pratar man om texten så landar den kanske annorlunda i en, än om man bara läser tyst för sig själv.
Man får syn på handlingen på ett annat sätt, kanske från någon annans perspektiv.
Ett annat gäng väljer att sitta i biblioteket för att lyssna på cd-skivan som kommer med i den lättlästa boken. Iris berättar att hon vill följa texten som hon hör genom att läsa boken samtidigt. Annika och Tove vill bara lyssna. ”Jag får bilder framför mig då” säger Tove.
Eva vill helst läsa boken själv först.
Malin brukar teckna under tiden hon lyssnar på bok. Det blir som anteckningar för att komma ihåg bokens handling eller saker man tänkt på om boken.
Vi samlas tjugo minuter innan vi slutar för att prata om det vi läst, ha bokreflektion. Alla bubblar av tankar, åsikter och frågor. Det blir ett spännande samtal om boken.
Man kan ju läsa och ta till sig text på många olika sätt.
I bokcirkeln prövar vi oss fram och känner efter vad som passar var och en.
Maria läser för Alice i boken ”Gul utanpå”
Iris, Annika och Jossan lyssnar på talbok.