Arbeta med böcker, lättläst

VÅR BOKCIRKEL HAR NOMINERATS TILL PRISET LÄSGULDET!

Hurra!
Den lättlästa bokcirkeln på Kulturcentrum Skåne är en av de fem finalisterna som tävlar om Myndigheten för tillgängliga mediers pris ”Läsguldet”.

Vi i Kulturcentrum Skånes bokcirkel tycker själva att vi som grupp utvecklats de senaste åren, sedan starten 2013.
Vi brinner fortfarande för att få läsa och prata om böcker men nu vill vi berätta för andra om hur läsning och böcker påverkar oss.
Det är ju fantastiskt med litteratur. Vi vill att fler ska få upp ögonen för det!

Läs mer om priset på MTMs hemsida:https://www.mtm.se/…/vara-priser/de-kan-fa-lasguldet-2020/

En bild av deltagarna i den lättlästa bokcirkeln i ett kollage med nio rutor.

Arbeta med böcker, Bokprojekt, lättläst

Intervju med Jenny från vår bokcirkel i nya numret av Läsombudet

Nu kan du läsa intervjun med vår ”samtalsnavigatör” Jenny i nya numret av tidningen Läsombudet!

Jenny berättar och ger tips om hur man kan leda en lättläst bokcirkel.

Tryck på länken så kommer du till den digitala tidningen: https://www.mtm.se/contentassets/7fe3823526d647f69c1aa70cb757b13a/lasombudet-2-2020-webb_2.pdf

Omslaget till tidningen Läsombudet. Jenny Friman sitter framför en  bokhylla med en hög böcker  i  famnen.
Syntolkning: Omslaget till tidningen Läsombudet. Jenny Friman sitter framför en bokhylla med en hög böcker i famnen.

Arbeta med böcker, Böcker vi läser, Boktankar, boktips, lättläst

”Mina klassiker” – Böcker som betytt mycket för mig.

Den senaste tiden har vi i vår bokcirkel pratat mycket om böcker som letat sig in i våran hjärtan.
Böcker som blivit viktiga av en eller annan anledning för oss.
Kanskeär det en bok som påminner dig om barndomen, eller en bok som får dig att känna att du har styrka och mod.

En bok kan också vara viktig för att den fick dig att vilja läsa mer.

Det är viktigt att prata om de böcker vi har med oss själva, sedan tidigare.
Då får man syn på sin egen ”läshistoria”:
”DETTA har jag läst och DESSA böcker gillar jag, på grund av DEN HÄR anledningen.”

Eva och Iris valde att berätta på film om olika böcker som blivit betydelsefulla för dem.

Maria skapade ett kollage med foto.

Annika valde att berätta om en av sina ”klassiker”:

Julias hus och nattpappan” är skriven av Maria Gripe. 
Jag läste den när jag var liten. Det är en fin berättelse om Julia och hennes nattpappa. Julias mamma är nattsköterska och nattpappan är alltså Julias barnvakt. 

I denna boken kommer det en kommunalgubbe och vill riva Julias hus. Julia blir upprörd och säger att det finns andar i huset.

Det jag gillar med denna boken är den fina relationen mellan Julia och nattpappan. Han verkar se henne liksom. Han berättar om sina intressen, stenar och sånt. De är vänner och han bryr sig verkligen om henne.

Det är just deras relation som har fastnat hos mig, hur hon tyr sig till nattpappan. Jag tänker ofta på Julia och nattpappan och hans uggla Smuggel. Det är en varm bok.”

Annika och en inklippt bild på boken Julias hus och nattpappan

Nu är vi nyfikna:

Vilka böcker har varit viktiga för dig? Och varför?

Arbeta med böcker, boktips, lättläst

BIBLIOTEKSBESÖK

Det har inte blivit så många bokcirkelträffar på biblioteket denna vår och vi saknar det. Men idag cyklade Petra från stadsbiblioteket ut till oss på Kulturcentrum Skåne.

Med sig hade Petra massor av boktips och tre fina dikter av Barbro Lindgren som hon läste för oss.
De var från diktsamlingen ”Gröngölingen är på väg”.

Petra tipsade om flera nya lättlästa böcker.
Hon berättade också om andra böcker, till exempel ”Jane, räven och jag” av Isabelle Arsenault och Fanny Britt.
Det är en bok med fantastiska teckningar om en tjej som finner tröst i boken ”Jane Eyre”.
Den ser vi fram emot att få läsa!

Arbeta med böcker, Boktankar, boktips, lättläst

Boksamtal på avstånd

I dessa tider kan vi inte ha bokcirkelsträffar som vi brukar. Vi saknar det så!
Förra veckan tog några av Kulturcentrum Skånes bokcirkelsdeltagare initiativet till en spontan liten bokträff utomhus.

Man kan prata om litteratur på lite avstånd också.

Vi saknade såklart alla cirkeldeltagare som inte kunde vara på plats.
Vi hoppas att vi snart har möjlighet att ses som vanligt för att läsa tillsammans och prata om böcker, för det är ju så roligt!



Arbeta med böcker, Bokprojekt, boktips

Vi ger ut en bok!

I höst kommer en bok om vår bokcirkel. Vi är så stolta över detta!

Boken heter ”Bokcirkel i lättläst – att skapa läsmod hos läsare med funktionsvarianter.

I den kan man läsa om vad vi i vår bokcirkel tänker om läsning och bokcirklande. Vad vinner man på det? Vad kan vara svårt och hur kan man jobba med det?
Vi berättar om vad vi lärt oss av att vara med i en bokcirkel och av att läsa lättlästa böcker. Jenny, som arbetar som kulturpedagog på Kulturcentrum Skåne men också är med i bokcirkeln ger tips till andra som vill leda en bokcirkel eller jobba för att fler ska vilja läsa.
Vi hoppas vi kan inspirera fler att starta bokcirklar och läsa!

Boken är främst till dem som har eller vill starta en bokcirkel och jobbar på skolor, bibliotek eller kanske dagliga verksamheter.

Boken ges ut på LL-förlaget och kommer i höst.